"A legjobb dolog, ami a mai napon történt velem…" - Novemberi foglalkozásvázlat

2015. november 20.

2015-11-19, csütörtök

 

A két órás próbán ezúttal a hang és a beszédkészség fejlesztésére helyeztük a hangsúlyt.


1. Kötött mondatkezdés: A legjobb dolog, ami a mai napon történt velem…

A mondat elejét mindenki elismétli, majd kiegészíti egy olyan esemény szóbeli leírásával, ami vele történt és fontosnak tartja az adott napon.

Célja, hogy mindenki megszólaljon a próba elején. Személyes szinten is újra meg legyen az első találkozási felület. Felmérjük, hogy a csapat nagyjából milyen állapotban van.

2. Őrjáték

  • Hagyományos verzió. Mindenkinek el kell hozni egy tárgyat és visszajutatni a kiindulási pontra. 
  • Egy nagyobb tárgyat kell közösen elhoznunk az őrtől úgy, hogy ne lássa a mozgásunkat és a tárgy semelyik pontját sem.

Célja: mozgáskoncentráció, együttműködés

3. Sebességváltó

Mindenki a térben sétál. A saját tempónknak megfelelően megkeressük azt a legkényelmesebb fokozatot, ami a leglassabb (nem lelassított) számunkra. Utána a játékvezető irányításával, egyesével „felváltunk” nyolcas fokozatig, majd vissza az egyesig. 

Célja: mozgásunk figyelése, különböző járástempók használata, belső figyelem, térben való mozgás, koncentráció, belső ritmus figyelése

4. Megáll, megy, ezt figyeld, utánam

Továbbra is sétálunk a térben. Ha valaki megáll, érzékelnünk kell és mindenkinek meg kell állni. Ha valaki (bárki) elindul, indulunk tovább. Ha valaki megáll, és azt kiáltja „Ezt figyeld!”, mindannyian ránézünk, ő mutat egy mozdulatot, hang kíséretében, mindenki megismétli azt és megyünk tovább. Ha valaki az „utánam” felkiáltást használja, mögé gyűlünk a tér egyik végébe, ő valamilyen mozgással áthalad a téren, mi azt utánozva követjük őt, majd újra sétálunk tovább. 

Célja: mozdulat és hang összekötése, koncentráció növelése, egymásra figyelés, mozgás és hang kreativitásának fejlesztése

5. Hang és beszédkészségeket fejlesztő gyakorlatok

  • Szánk kifestése belül, ecset a nyelvünk.
  •  Arcmasszírozás kézzel. Arc összehúzása minél kisebbre, arcunk szélesre nyitása amennyire csak lehet.
  • Három majd négy szín kiválasztása, majd egymásnak adogatása hangra és artikulációra figyelve.
  • Nyelvtörők rögzítése majd egymásnak tovább adása a körben (Nem egy sárga bögre, hanem két…, Nem egy helikopter világrekord hanem…, Nem egy csupasz cápa hanem…, stb.)
  • - Főztem neked keltkáposzta főzeléket. - Tudod jól, hogy utálom a keltkáposzta főzeléket. - Most az egyszer igazán megehetnéd a keltkáposzta főzeléket. - Dögölj meg a keltkáposzta főzelékeddel együtt!

Közösen megtanuljuk a rövid dialógust, ismételgetjük, majd adogatjuk egymásnak a körben, végül adogatjuk, érzelmekkel dúsítjuk a kimondott szöveget. Kedvesen, haragosan, suttogva, stb.

  • - Te voltál! - Nem én voltam! - Akkor ki tette? - Nem tudom. 

Közösen rögzítjük a szöveget, szétszóródunk a székekkel a térben, egy valaki oda megy a társához (megszólítja), lejátsszák a rövid dialógust, leül a másik helyére, akihez az előbb jöttek most az megy tovább, újra és újra játsszuk arra törekedve, hogy érzések, hangsúlyok, mini szituációk alakuljanak ki.

  • - Figyelj! - Mondjad. - Leszünk barátok? - Aha.

Hasonlóképpen, mint az előzőben. Ezután újabb és újabb szövegeket adhatunk.

6. Páros jelenetkészítés: Szülő és gyerek

Az előző játék mintájára. Négy sorból álló mini jelenet kitalálása, megírása, lejátszása, megmutatása.

 

2015-11-20, péntek

 

Ezen a próbán a résztvevőket foglalkoztató témák első körös gyűjtésére helyeztük a hangsúlyt.

 

1. Mozdulathullám

Körben állunk. Valaki mutat egy mozdulatot. Ha lehet, valamilyen széles gesztust, vagy olyat, ahogyan éppen érzem magam a próba elején. Hangot is adunk hozzá. Ezt a körben valamelyik irányban mindenki elismétli. Ha körbe ért, a következő ember adja a mozdulathullám alapját. És így tovább.

Bemelegítés mozdulatra, hangra

2. Ellentétpárok

Ellentétpárokat mondunk. A résztvevőknek mindenképpen választaniuk kell, hogy mi alapján azt mindenki magában dönti el. Így állunk a tér egyik vagy másik oldalára. (nap-hold, fekete-fehér, édes-savanyú, látás-hallás, stb.)
Néhány általunk hozott ellentétpár után a részvevőknek adjuk át a terepet. Ők hozzanak olyat, amire kíváncsiak.

Célja: ön és társismeret, asszociációs készség fejlesztése

3. Tulajdonság-egyenes

A tér egyik vége az egyes pont, a másik vége pedig a tízes. A következő állítások mennyire igazak ránk? Mindenki az egyenes azon pontjára áll, amennyire igaznak véli magára az adott állítást. 
Mennyire vagyok szókimondó, visszahúzódó, szorgalmas, stb. Minden egyes körnél érdemes közösen ránézni az egyenesünkre és beszélni is arról, amit látunk. Milyennek gondoljuk a csoportunkat a látottak alapján?
Néhány általunk hozott állítás után jöhetnek a résztvevők. Ők mire kíváncsiak?

Célja: ön- és csoportismeret

4. Kiscsoport jelenetkészítés (négy kisebb csoportban)

Mi foglalkoztatja, érdekli leginkább a fiatalokat (gyerekeket) szerintetek? Miről beszélnek a legtöbbet általában?  Mi hat rájuk a leginkább a világból?

A csoport vezetői is részt vesznek az egyes csoportokban. Ezeknek a kérdéseknek a mentén beszélgetünk. A beszélgetést úgy irányítjuk, hogy természetesen róluk szóljon a gondolkodás. Kérdéseinkkel segítjük és irányítjuk is a beszélgetést, hogy ne csak az első körös nagyon általános dolgokról essen szó, hanem minél többet megtudjunk arról, hogy őket mi foglalkoztatja leginkább és így akár mélyebb rétegekig is eljuthassunk.

Jegyzeteljük az összes előkerült gondolatot (később jól jöhet a történet kitalálásánál)! Kiválasztjuk közösen, ami a leginkább jellemző, fontos, éles, húsba vágó. Jelenetet készítünk belőle. Megmutatjuk a többi csoportnak.

5. A Hős című drámaóra első két játékának lebonyolítása

  • Az embereket elválasztó folyó „megépítése”, benne papírok; a folyó egyik partján a tanár, a másikon a játszók. Az emberek közti különbségek összegyűjtése: a papírlapokra egyenként olyan fogalmakat írunk, amelyek elválaszthatnak embereket. Ezekről a fogalmakról beszélünk is, példákat is hozunk rá.
  • Csoportalakítás azonos fogalmak köré (ha van rá idő, energia, jelenetet készíthetünk rá)