Művészet alapú részvételi megismerés
A három településen megvalósuló dráma alapú beavatkozás során a résztvevő fiatalokkal közösen vizsgáljuk a mai tanyavilághoz kapcsolódó kulturális jelentéseket. A részvételi kutatási folyamatba bevonjuk a fiatalok szüleit és tanárait, sőt, a településeken dolgozó civilek és döntéshozókat is.
Mi a kérdés?
A drámatanárok kérdése az, hogy mit jelent ma tanyán élni – miféle társadalmi kihívásokkal néznek szembe, és miféle kulturális erőforrásokra támaszkodhatnak azok a 10-14 éves fiatalok, akik a tanyavilágban képzelik a jövőjüket.
De vajon miként hangzanak a programban résztvevő fiatalok kérdései a saját jövőjükkel kapcsolatban? A drámás műhelymunka során – az egymással való megismerkedés közben – a résztvevőkkel közösen fogalmazhatjuk meg a további kérdéseinket, s azokat a színház nyelvén végül megosztjuk a felnőttekkel is. Az elkészült részvételi színházi játékokat – amelyek tehát „a tanya” saját kérdéseit dramatikusan fogalmazzák meg három településen – 2016 tavaszán szeretnénk bemutatni (feltenni) budapesti fiataloknak, újságíróknak, és más felnőtt civileknek is.
A kutatás módszerei
A kutatás során a drámatanárok strukturált megfigyelési naplókat vezetnek a műhelyfoglalkozásokról és rendszeresen készítenek interjúkat a településeken. A közös gondolkodási folyamat egyes szakaszairól folyamatosan teszünk közzé szövegeket és képeket ezen a honlapon.
A részvételi programot egy értékelő kutatás is kíséri. Ebben a helyi pedagógusokkal készítünk értékelő beszélgetéseket és alkalmanként online kérdőíveken is kérünk tőlük visszajelzést. A beszélgetések és a folyamatos visszajelzés alapján a program rugalmasan tud igazodni a bevont az iskolák életéhez és pedagógiai elképzeléseihez.
A kutatást és a drámatanárok módszertani képzését az Anblokk Egyesület Részvételi Műhelye koordinálja.