Hódmezővásárhely, projekthét, 2016. április 4-8.
A hét átfogó célja:
Egy előadás elkészítése a cél. A mesével már februárban megismerkedtek a gyerekek. A történet pillanatainak további színházi eszközök segítségével való feldolgozása. Egy általunk hozott dramaturgia alapján történő színházi munka. A gyerekek ötletei alapján készült improvizációk rögzítése és finomítása. A jelenetek összefűzése és gyerekszínjátszó előadássá való formálása.
A héten feladat a gyerekek beszédtechnikai fejlesztése, illetve a felszabadult játék elérése.
- Első nap, 2016-04-04, hétfő, 10.00-15.30.
1. Befejezetlen mondat
A legjobb dolog, ami történt velem, mióta nem találkoztunk, az volt, hogy...
2. Egyeztetés a projekthét kapcsán
Melyik nap, hánytól hány óráig vagyunk. Az előadásról, illetve, arról, hogy milyen jelenlét kell ahhoz, hogy az előadás elkészüljön. Mit várunk magunktól, illetve a darabban játsszóktól?
3. Hódjárók csapat-kiáltása
Bemelegítés
4. Séta 1-8-ig gyorsulással, majd visszafelé lassulással
Sétálunk a térben. 1-8-ig számol a játék vezetője, úgy hogy minden számhoz egyre gyorsabb járás tartozik. a 8-as a rohanós, de még nem futós. Nem lassított járás az 1-es, hanem lassú járás. Visszafelé is számolunk, és a végén eljutunk a kezdeti lassú járáshoz.
5. Találj párt magadnak!
Ölelő pár, Pacsi pár, Popó pár, Ülő pár.
6. Székes logikai
7. -Te tetted! -Nem én tettem! -Hogy ki tette? -Nem tudom!
8. Hangmester játék
Ehhez a gyakorlathoz egy rövid szöveget hívunk segítségül:
"Alant szalad a, alant szalad a, alant szalad a vad csapat!
Erre ment, erre ment, erre ment szent Elek!
Ott robog, ott robog, ott robog Ottokár!"
Közösen megtanuljuk, és elismételjük párszor a rövid szöveget. Ezután folyamatosan mondjuk újra és újra, a játékvezető pedig kézmozdulatok segítségével irányítja a kórust. Halkítja, hangosítja, fokozhatja a hangerőt, kijelölhet egyéneket, csoport részeket, akik aktuálisan szólózhatnak a játékban. Egy idő után a karmester szerepét átadhatjuk egy résztvevőnek.
9. Az előadás jeleneteinek készítése improvizációk, rögzített improvizációk segítségével.
a) kezdő jelenet: Azért szeretjük Hódmezővásárhelyt, mert…
b) a történet elkezdésének helyzete: Kiről szól a mese?
c) Ki lesz Loncsos Mári, a boszorkány – szereplő keresése – erre egy játék.
d) Miért nehéz egy boszorkány élete?
e) Mi a falubeliek véleménye Loncsos Máriról? Milyen történeteket tudnak róla? – ezek megnézése.
10. A nap levezetése: kacsintós gyilkosos játék
- Második nap, 2016-04-05, kedd, 8.00-15.30.
Bemelegítés
1. Testünk bemelegítése zenére
2. Neo-Trinity
3. Ölelés-ütés
4. Kiejtő kör
5. Farkas-bárány játék
6. „Főztem neked kelkáposztafőzeléket!”
Szövegmondás több féle stílusának kialakítása, a memória fejlesztése és szituatív gesztus használatának fejlesztése miatt. Egymásnak adogatva, majd közösen egyszerre.
Az előadás jelenetei:
7. A tegnap elkészített jelenetek összefűzése és rögzítése
8. A boszorkányok monlógjainak rögzítése
9. A királyfi és Ilka jeleneteinek kidolgozása
10. A budai polgárok elégedetlenségéről szóló jelenet kidolgozása és rögzítése
- Harmadik nap, 2016-04-06, szerda, 8.00-15.30
Bemelegítés
1. Állj! Mehet! Taps! Kiálts!
Össze-vissza járkálunk a térben. Követjük az instrukciókat. Ha a játék vezetője azt mondja, hogy Állj!, akkor meg kell állni. Ha azt mondja, hogy Mehet!, akkor menni kell tovább. Ha azt: Taps!, akkor tapsolni kell, ha pedig azt mondja Kiálts!, akkor kiáltani kell. Egy idő után mindegyik szónak fordított lesz a jelentése: Állj! = Mehet; Mehet! = Állj; Taps! = Kiálts; Kiálts! = Taps.
2. Együtt mozgás párban - négyesével - egész csoportban
3. Számoljunk!
1-100-ig egyesével 5 és annak többszörösét nem mondjuk ki. Körben állunk. A körben elindul egy ember, mondja hangosan a számot, majd valaki mögé beáll és az folytatja a számolást.
Közösen visszafelé számolunk 100-1-ig és ugyanúgy nem mondjuk ki az 5-öst és annak többszöröseit.
4. Hang pingpong
A játék vezetője feláll a csapattal szemben és H-val kezdődő hangokat mond, illetve hozzátesz különféle magánhangzókat. Ha; Haa; Haaa; Hö; Höö;… Játék azzal, hogy röviden, vagy hosszabban mondja a játékvezető a magánhangzókat.
5. HO-SI-HÖ
Az előadással következő fázisa: A mese hiányzó jeleneteinek elkészítése. Improvizáció, majd rögzített improvizációval.
- Negyedik nap, 2016-04-07, csütörtök, 8.00-17.00.
Bemelegítés
1. Evolúció
Kezdetben mindenki az evolúció legalján vegetál, mindenki amőba. A sok-sok amőba úszkál és mondogatja: amőba, amőba, amőba… Ha két amőba találkozik, játszanak egy kő-papír-ollót, a nyertes továbbfejlődik, teknősbéka lesz. A teknősbéka mondogatja: tikitaki-tikitaki… Ha két teknősbéka találkozik, megint játszanak egy kő-papír-ollót. A nyertes nyuszi lesz, a vesztes marad teknősbéka. Mindig csak a saját fejlődési szinten lévő állatok kő-papír-ollózhatnak. A nyuszi mondogatja: nyussz, nyussz… Ha két nyuszi találkozik a jobbik majom lehet, a vesztes marad nyuszi. A majom mondogatja: ungabunga. Két majom találkozik, játszanak egy kő-papír-ollót, a nyertes továbbfejlődik, ember lesz. Az ember mondogatja: ember vagyok, ember vagyok. Két ember találkozik, játszanak egy kő-papír-ollót, és megnyeri a játékot, akkor a nyertes superman lesz. A játéknak akkor van vége, ha csak egy-egy amőba, teknősbéka, nyuszi, majom, ember maradt.
2. Add körbe a kulcsot!
Csukott szemmel. Körben állunk. A cél az, hogy körbemenjen úgy a kulcs, hogy ne zörögjön. Finoman kell továbbadni a kulcsot. A kezdő emberhez kell visszaérnie.
3. Két tárgy körbeadása: verseny
Körben állunk. Körbeadunk egy tárgyat jobbra. Minden második szemálynek. Egy másik tárgy elindul balra, itt is mindegyik második személynek. Az nyeri meg a játékot, akinek gyorsabban visszaér a tárgya a kezdő emberhez.
4. Taps-kör
Körben állunk. Elindítja a játékvezető a tapsot a körben, és az a cél, hogy minél gyorsabban visszaérkezzen a taps a kezdő ponthoz.
5. Utánozz!
Körben állunk. A játékvezető egy történetet mesél el, és a csapatnak utánoznia kell: hangban, mozgásban. Suttogó, hangos, vidám, szomorú stb.
Az előadás elkészítésének következő fázisa: Az előadás jeleneteinek összefűzése, és az előadás egyben játszása.
- Ötödik nap, 2016-04-08, péntek, 8.00-17.00.
Bemelegítő gyakorlatok az előző napok ismert gyakorlatai és azok tudatos használata: beszédtechnika, felszabadító játékok.
Az előadás 3x egyben próbálása. Minden próba után visszajelzés arról, hogy kinek melyik jelenetben kell még erősítenie a játékát, akár hangerő vagy játékosság szempontjából. Néhány jelenetet külön kellett próbálni ahhoz, hogy pontos legyen.
Az ebédszünet 40 percében a szabad levegőn létnek meglett a jótékony hatása, felért néhány erős koncentrációs gyakorlattal.
Az előadás előtt 30 perccel koncentrációs játékok, és a gyerekek ügyességére való ráarősítés.
17.00-kor kezdődik az előadás.